a__/r__/c__/h__/i__/v__/e__/s__
- archives contemporary art - jean-dominique carre - 52 rue mazarine f -75006 paris france- archives.carre (at) wanadoo.fr

 

 

 

luciano fabro

 

 

Luciano FABRO: Ogni ordine è contemporaneo d'ogni altro ordine: quattro modi d'essaminare la facciata del ss. Redentore a Venezia (1972-3). (Every order is contemporary to the other ones: four ways to examine the Saint Redentore's facade in Venice). 1973.

 

FABRO Luciano Ogni Ordine



Prints/artist book.
Bound under a gray cardboard cover:
A) Title page silkscreen printed in black ink on the front cover.
B) 1 page, text in italian by L. Fabro, silkscreen printed in black ink on white paper, on one side: "Ogni ordine è contemporaneo d'ogni altro ordine: quattro modi d'essaminare la facciata del ss. Redentore a Venezia (1972-3). Dante, nel Convivio, indica la lettura delle opere d'arte secondo quattro sensi o interpretazioni: il letterale, l'allegorico, morale, anagogico. Ho construito questo lavoro perchè sia leggibile in parallelo secondo questi modi. Ogni ordine è cotemporaneo d'ogni altro ordine: ho tradotto la complanarietà in contemporaneità. Ho scomposto i tre ordini architettonici della facciata del Redentore come se il Palladio li avesse tenuti in libertà, variandone di volta in volta la dislocazione spaziale: ciò è ben leggibile attraverso la proporzione delle statue che ornano la facciata e che sono state sostituite, per collocare nelle nicchie: Adamo ed Eva di van Eyck, più su, distanti tra loro: un uomo con la vanga (Piero della Francesca) distratto dalla Venere del Canova; al culmine, nel triangolo dell'etica, Cristo d'El Greco che addita Esopo di Velasquez, mentre al vertice opposto, una donna (Michelangelo) volge le spalle, nell'atto di allontanarsi. Un abuso del metodo filologico nell'esame della facciata del ss. Redentore. Non è possibile un autentico amore dell'ordine senza il rinnegamento dell'ordine. Ogni problema è un arbitrio".
C) 56 plates, silkscreen printed in black ink on white paper, on one side: 1 pl.: "Sinottica degli insiemi e delle proporzioni". 1 pl. : General drawing of the facade, 1st reading way. 12 pl. to be mounted together, 1st reading way. 1 pl.: General drawing of the facade, 2nd reading way. 15 pl. to be mounted together, 2nd reading way. 1 pl.: General drawing of the facade, 3rd reading way. 12 pl. to be mounted together, 3rd reading way. 1 pl.: General drawing of the facade, 4th reading way. 12 pl. to be mounted together, 4th reading way.
D) Colophon: 1 sheet of white paper silkscreen printed in black on one side, text in italian: "Finito di stampare a Genova il dieci del dodici del millenovecentosettantatre da Alfredo ed Enrico Rossi. Edizione: cinquantanove fogli di centimetri noventuno per settanta stampati in serigrafia su carta calandrata da duecentoventi grammi. Tiratura centoventi esemplari".
Numbered (numerals and letters) and signed by L. Fabro and the two printers, Alfredo and Enrico Rossi, in black pencil.
Cover: 91.5x71 cm.
Pages and plates: 91x70 cm.
Genova, Italy, L. Fabro, 1973.
Edition of 120 numbered copies, dated and signed in the colophon page.
This copy is in a very good condition.

Provenance: private collector, who got it directly from L. Fabro.

Reference:
This work comes in a book shape. But, 51 of the 59 (the 8 pages and plates -including the title on the front cover-, text, colophon and general drawings of the facade are part of the book, but not of the art work itself), once mounted on canvas, form the work itself: the four facades, the four different ways of reading the facade, in four canvas presented together, of four different sizes: 261x297; 261x251; 231x270; 270x230. The set of these four canvas being the final work, the four ways of reading the ss Redentore church's facade, according to L. Fabro's will. The unique work, four original drawings at the same format as the edition here offered, was showed by L. Fabro for the first time in his solo exhibition "Lettura parallele I", at Galleria Borgogna, Milano, Italy, April 6, 1973.
"L. Fabro", MNAM, Centre Pompidou, Paris, 1996, p. 223 (reprod.), 224: "Ogni ordine is composed of four large drawings representing four variations on the ss Redentore church's facade, in which the artist dislocate the space by intervening in the organization and the proportions of the three architectonic orders used by Palladio".
"L. Fabro", Fundación Joan Miró, Barcelona, 1990, p. 36-37, text by L. Fabro: "It is an example of work in which the elements wich concour to the complexity of a work can be dismembered. From the module there are four possible combinations and this can be exemplar. The observation of the foursignifying ways of art, literal, allegorical, moral, anagogical, is generated by couterpoint. That last one, the anagogical way, has such an extension that it is not measurable any more".
"L. Fabro, Kunstmuseum Luzern, 1991, p. 115-117.
"L. Fabro", Lavori 1963-1986, Torino, Allemandi, 1987, p. 99-101.
"L. Fabro": Vademecum. Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam, 1981-1982. "
L. Fabro", Attaccapanni, p. 104-105, Torino, Einaudi, Coll. Einaudi Letteratura 57, 1978.
"L. Fabro": Aufhänger, p. 270-271. Köln, König, 1983.
"L. Fabro": Palladio, Museum Folkwang Essen,+ Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam, p. 70-71


 

 


We are interested in purchasing artist books, multiples, prints and unique artworks by this artist.
Please contact us.

Nous sommes intéressés par l'achat de livres d'artiste, estampes, multiples et oeuvres uniques de cet artiste.
Merci de nous contacter.


 

 

.

 

.

a__/r__/c__/h__/i__/v__/e__/s__
archives contemporary art - jean-dominique carre
jean-dominique carre
52 rue mazarine f -75006 paris france
tel. (33)(0)1 43 54 12 64
contact: archives.carre (at) wanadoo.fr



top--home--artists -new


.